Skip to content Skip to footer

Hoe zwaar verkeer voor het Saspark wel bannen uit de Schaapdreef

Iedereen is het erover eens dat zwaar vrachtverkeer naar en van het Saspark uit de Schaapdreef en Peter Benoitstraat gebannen moet worden. Maar de doorgang beletten via een knip met 3 vaste paaltjes is niet de oplossing. Elke inwoner of ondernemer van het Saspark met een personenwagen of bestelwagen moet op een gemakkelijke manier naar het centrum van Ooigem kunnen, naar de lokale bakker, beenhouwer of winkel. Wonen en ondernemen kunnen perfect samengaan. Daarom is de combinatie van een hoogtebegrenzer en een duidelijk bord met ‘NO ENTRY INDUSTRY’ een veel beter alternatief.

Recentelijk is de doorgang voor personen- en bestelwagens van het Saspark naar de Schaapdreef – Zwaantjesstraat bij middel van 3 vaste paaltjes onmogelijk gemaakt. De zogenaamde knip kwam er na een beslissing in het Schepencollege van 6 februari (3 stemmen voor, 2 tegen) en dit ondanks het beperkte draagvlak.

Onlangs was er trouwens al een eerste incident. Bij een dringende interventie stond een ziekenwagen geblokkeerd aan de paaltjes. Op die manier is kostbare tijd verloren gegaan…

Genoeg redenen voor ons om de verkeersproblematiek rond de Peter Benoitstraat, Schaapdreef en Saspark opnieuw op de agenda van de gemeenteraad van 25 april laten zetten.

Waarom willen wij deze knip ongedaan maken ?

  1. Juridische redenen
    Op de gemeenteraad van 13 juli 2017 werd beslist dat de aansluiting voor zwaar verkeer op de Schaapdreef van tijdelijke aard was en dat na voltooiing een hoogtebeperking zou ingesteld worden. Deze beslissing van de gemeenteraad kan niet zomaar eenzijdig overruled worden door een beslissing van het Schepencollege.

    Mocht er één ondernemer of inwoner van het Saspark een juridische klacht indienen tegen het plaatsen van de paaltjes, dan zou die onmiddellijk zijn gelijk halen omdat de bepaling van vrij verkeer met hoogtebeperking is opgenomen in de verkavelingsvergunning en de individuele aankoopakten.
  2. De manier van aanpak & het beperkte draagvlak
    • Op het participatiemoment voor inwoners op 26 april 2023 kreeg de eventuele knip geen meerderheid.
    • Na 4 maanden wachten komt de terugkoppeling vanuit de gemeente. In de brief ‘Problematiek VRACHTVERKEER Saspark’ van 30 augustus 2023 wordt echter met geen woord gerept over een eventuele knip.
    • Op de mobiliteitsraad van 3 oktober 2023 staat het punt ‘Vermijden en verbieden ZWAAR VERKEER in de Schaapdreef’ geagendeerd, alleen is de gedane bevraging op dat ogenblik nog niet verwerkt. Hoe kan men zonder deze resultaten te kennen een advies formuleren die rekening houdt met alle betrokken partijen?
    • In de notulen van het Schepencollege van 6 februari 2024 (4 maanden na de mobiliteitsraad!) staat de volledige verwerking van de gegevens uit de bevraging neergepend. Daarin staat letterlijk te lezen: ‘4 op de 28 respondenten stelt een knip voor’.

En toch beslist het Schepencollege met 3 stemmen voor (Team8710) en 2 stemmen tegen (Lijst Burgemeester) om de knip te realiseren.

Stop de politieke spelletjes

Al op de gemeenteraad van maart heeft Rik Buyse aan Schepen Ine Callens gevraagd hier geen politiek spelletje van te maken. Hij herinnerde haar ook aan het feit dat zij naast Schepen van Mobiliteit ook Lokale Economie onder haar bevoegdheid heeft. De Schepen was helaas niet aanwezig op de gemeenteraad van 25 april.

Zodra bekend werd dat we dit punt op de agenda gingen zetten, vond Team 8710 het blijkbaar ook nodig om met een petitie rond te gaan in de bewuste straten. Bedroevend en beneden alle peil, want het enige wat je hiermee bereikt is dat je de inwoners/ondernemers uit het Saspark opzet tegen de inwoners van de Schaapdreef en Peter Benoitstraat.

Wat stellen we voor?

  1. De knip voor gemotoriseerd verkeer tussen de Zwaantjesstraat en de Schaapdreef vanaf 01/05 ongedaan maken
  2. Een kwalitatieve hoogtebegrenzer te plaatsen zodat een ziekenwagen door kan.
  3. De oranje borden aan het begin van de Peter Benoitstraat en Schaapdreef te vervangen door eenzelfde type bord met ‘NO ENTRY INDUSTRY‘ zodat ook anderstalige chauffeurs dit begrijpen, in combinatie met borden die de hoogtebeperking aangeven.

Wat werd beslist? 

Met een meerderheid aan stemmen (samen+, Lijst Burgemeester en onafhankelijke VOOR vs. Team8710 TEGEN) werd op de gemeenteraad van 25 april beslist dat de paaltjes moeten weggenomen worden. 

Maar wat blijkt nu …

Team8710 toont zich blijkbaar een heel slechte verliezer, zo lezen we in een nieuwe brief aan de bewoners van de bewuste straten. Ze wil toch haar gelijk halen via het Schepencollege waar ze opnieuw met 3 schepenen vs. 2 (Lijst Burgemeester) een democratische beslissing van de gemeenteraad willen tegenhouden. En dit gelijk proberen te argumenteren met cijfers dat het sluipverkeer is gedaald is wel heel doorzichtig. Als je een straat afsluit, heb je uiteraard weinig tot geen doorgaand (sluip)verkeer meer…

Zou Team8710 zich niet beter bezig houden met besturen i.p.v. persoonlijke vetes uitvechten? Onze bevolking heeft daar absoluut geen behoefte aan!

Add Comment