Skip to content Skip to footer

Wegenwerken: kijk naar het bredere plaatje

Wegenwerken brengen ongemakken met zich mee, daar zijn we ons 100% van bewust. Het volstaat echter niet om gewoon enkele bordjes te plaatsen om een geschikte omleiding te organiseren.

Wat verder nadenken kan geen kwaad. Welke ongemakken of neveneffecten ontstaan mogelijks door de omleidingen? Hoe veilig is de nieuwe situatie die hierdoor ontstaat?

Drie weken geleden zijn de (noodzakelijke) werken aan de Rijksweg gestart. Deze hebben een grote impact op de mobiliteit in en rond onze gemeente. En de werken zullen nog wel eventjes duren. Een evaluatie van de situatie dringt zich op, zeker nu ook de scholen terug zijn gestart.

We lijsten hierbij een aantal van de ‘neveneffecten’ van deze wegenwerken op, samen met onze suggesties voor bijsturing.

  1. Eerst en vooral de extra belasting voor de Abeelestraat / Bossenstraat, waarbij geen flankerende maatregelen genomen werden om de drukte en snelheid te sturen.

    🚩 Ons voorstel : In de Bossenstraat geldt in principe voor een groot stuk al een maximumsnelheid van 50 km/u, maar die wordt echter nogal snel ‘vergeten’. Een tweetal herhalingsborden – enkele (goed aangeduide en verlichte) snelheidsremmers – en mocht het niet baten: extra controle! Op deze manier blijft de doorgang nog mogelijk, maar zal men over het traject een stukje langer rijden, wat een ontradend effect kan hebben.
  2. De tijdelijke bushalte in de Pannenstraat die enkel bestaat uit een paal in de grasberm.

    🚩 Ons voorstel : In de Pannenstraat mag er wel een kleine fietsenstalling bij de bushalte voorzien worden, alsook een beschutting tegen de regen.
  3. De fietsomleiding via de Reynaertstraat terwijl daar ook net werken ingepland worden.

    🚩 Ons voorstel : de Reynaertstraat en Lindestraat zijn fietsomleidingen – autoverkeer is enkel toegelaten voor plaatselijk verkeer.

De omwonenden kunnen ongetwijfeld ook tips geven.

We zetten dit punt sowieso ook op de agenda van de komende gemeenteraad.

De voorbije maanden/jaren zagen we trouwens nog wel meer gelijkaardige situaties:

  • Bij werken aan het sas op de Leie in Sint-Baafs-Vijve werden de fietsers van het jaagpad gestuurd en omgeleid via de Hooiestraat.
  • De veel te lange omleiding voor fietsers toen in de Breestraat het fietspad op enkele plaatsen onderbroken was.
  • Bij de aanleg van de afslag N382: omleiding van alle auto- & vrachtverkeer via de 13de Liniestraat – een veel gebruikte verbindingsweg naar het jaagpad.

Add Comment